BULGARİSTAN EĞİTİM SİSTEMİ



BULGARİSTAN EĞİTİM SİSTEMİ





Bulgaristan'da Eğitim Sistemi
Bulgaristan 1 OCAK 2007 tarihinde Avrupa Birliği
Üyesi Olmuştur. Alacağınız Diploma (EUA) Avrupa
üniversiteler birliği diplomasına sahip
olacaksınız.
Bulgaristan'ın 1 Ocak 2007 itibariyle Avrupa
Birliği üyesi olmasından sonra ÖSYM kılavuzundan
tüm Bulgaristan üniversiteleri çıkartıldı,
Lizbon anlaşması gereği artık bu ülkedeki
okullar YÖK tarafından tanınmaya başlandı. Artık
Bulgaristan'da ÖSYM puanı olmadan da gidip,
okumanın da önü açılmış oldu. Son yıllarda
üniversite eğitimi için en çok tercih edilen
ülkelerden biri olan Bulgaristan geçekten de bu
konuda çok iyi bir seçenek. Bulgaristan'daki
üniversiteler Avrupa birliği üniversitelerince
denk olarak kabul edilmektedir. Bulgaristan
üniversitelerinden, diğer Avrupa
üniversitelerine yatay geçiş yapmak mümkündür.
Bulgaristan Avrupa Birliği'ne girdikten sonra
öğrenim alanında çok yol kat etmiştir. Özellikle
Türkiye, Yunanistan, Rusya, Romanya, Makedonya
ve Sırbistan'da çok sayıda öğrenci gelmektedir.
En önemli eğitim şehirlerinin başında Sofya olup
onu Varna, Plovdiv izlemektedir.
Türkiye'de ÖSS sınavını kazanmak ve istediğiniz
üniversiteye yerleştirilmek; üniversitelere
başvuruda bulunan adayların sayıca çokluğu ve
mevcut üniversite kontenjanlarının yetersizliği
sebebi ile gün geçtikçe zorlaşmaktadır. Bu
nedenledir ki, yurt dışında ve özellikle
Bulgaristan'daki yüksek eğitim kurumlarına
başvurular son yıllarda oldukça artmıştır.
Bulgaristan üniversiteleri kaliteli uzman eğitim
kadrosu, eğitim için gerekli üst düzey
teknolojik imkânları, sınıfları ve
laboratuarları ile uluslar arası modern eğitim
sağlamaktadır. Üniversitelerdeki tüm öğretim
görevlileri kendi alanlarında uluslar arası
eğitim kurumlarının üyeleri olup, gelişen
teknolojiler ve yenilikler hakkında başka
ülkelerin eğitim seminerlerine katılıp eğitim
almaktadırlar.
Bir lise mezunu olmaktansa veya üniversitede
geleceği olmayan ve istemediğiniz bir bölümü
okumaktansa, Ö.s.s Şartı Aranmadan Bulgaristan
Üniversitelerinde istediğiniz bölümlerde okuma
şansına sahip olabilirsiniz. BULGARİSTAN
üniversitelerine YÖK Denklik vermektedir. Her
öğrencinin hayalinde üniversiteli olmak vardır.
Üniversite mezunu olmak çok daha akılcı bir
seçimdir Üniversiteli olmak her öğrencin
hayalidir. Ve ihtiyacınız olan bir şeydir. Gerek
Özel sektör'de gerekse Kamu sektöründe sizin
bireysel becerileriniz ve aldığınız eğitimin
kalitesi ile ilgilenecektir.
Bulgaristan'da bir yıl eğitim almanın maliyeti,
her şey dâhil olmak üzere Türkiye'de alacak
olduğunuz özel bir dershane eğitiminin masrafına
eşittir.
Ülkemizde uygulanan Ö.S.S. üniversite giriş
sistemini aşamayıp, lise mezunu olmak yerine,
Tıp, Eczacılık, Diş hekimliği, Mimarlık, İnşaat
Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Bilgisayar
Mühendisliği, Gemi İnşa Mühendisliği Fizik
tedavi iyileştirme Vb.100 lerce bölüm okuma
fırsatı sunuyoruz. Ö.S.S Sınav zorunluluğu
olmadan.. Sadece lise Notlarınızla eğitim
olanakları sunuyoruz.
Ö.S.S. yerleştirme kılavuzunda olmasa dahi,
Bulgaristan'daki üniversitelerin yetersiz ya da
kalitesiz eğitim verdiği anlamına asla
gelmemektedir. Bulgaristan'daki birçok
üniversite, ülkemizdeki çoğu üniversiteden daha
köklü bir geçmişe sahiptir. Buna ek olarak,
Bulgaristan'daki üniversitelerin bilimsel
araştırma ve akademik üretim güçleri,
ülkemizdeki üniversitelerin çok büyük bir
bölümümün üstündedir. Bulgaristan'daki
üniversitelerin çoğu, dünya sıralamasında
Türkiye'deki birçok üniversitenin üstünde yer
almaktadır.
Bulgaristan bilingual bir ülke. Bu ülkede eğitim
alırsanız, ister istemez Bulgarca dilini çok iyi
öğrenmek zorunda kalacaksınız. Bunu İngilizce
eğitimi ile de birleştirirseniz, ana dilinizle
beraber 3 dil bilen çok vasıflı bir profesyonel
olabilirsiniz.
Bulgaristan'da eğitim alarak, birçok ülkeden
gelen öğrencilerden oluşan çok uluslu bir
ortamda yamaya şimdiden alışırsınız. Unutmayın
ki, sınıfınızdaki arkadaşlarınız, farklı
ülkelerde yarının profesyonel çalışanları ya da
yöneticileri olacaklardır. Bu da size geniş bir
çevre edinme imkânı verecek, gelecekte birçok
farklı açılımlara sahip olmanızı sağlayacaktır.
Bulgaristan'da konaklama ve sosyal giderler,
Türkiye ve diğer Avrupa ülkelerinin çok
altındadır. "Aylık" Üniversite yurt konaklaması
ortalama 45 -50 € arasıdır. Bu rakam Avrupa'nın
birçok kentinde mil "aylık 150 €" dır.
Bulgaristan'da herhangi bir üniversitenin
hazırlık bölümünü başarı ile tamamladıktan
sonra, dilediğiniz üniversitenin dilediğiniz
bölümüne kolayca kaydınızı yapabilirsiniz.
Bulgaristan İlköğretim ve Lise Eğitim Sistemi
Öğrencilerin üniversiteye kabulleri lise
notlarına bakılarak yapılmaktadır. Burada
öğrencinin hangi lise programında okuduğunun bir
önemi yoktur. Mesela eşit ağırlıktan mezun olan
bir öğrenci matematik ders notu en az üç ise
bilgisayar mühendisliği gibi istediği
mühendislikte okuyabilmektedir. Bununla birlikte
2 yıllık meslek yüksekokulu mezunları DGS sınavı
olmaksızın kendi dallarında lisans
tamamlayabilirler.
Bulgaristan Akademik (Lisans, Yüksek Lisans,
Doktora) Eğitim Sistemi
Bulgaristan'ın eğitim sistemi Ukrayna'yla aynı
niteliklere sahiptir. Eğitim dili Bulgarca veya
İngilizce olup her öğrencinin, sadece dil
eğitimi yapılan hazırlık sınıflarında okuması
mecburidir. Hazırlık sınıfları akademik yıl
gibidir. Birinci seviyeden dördüncü seviyeye 9
ay sürmektedir. Öğrenci, tüm dersleri almak
zorunda olduğunu gibi programda öngörülen
devamsızlık ders saatlerinin %10 üzerinde
olursa, öğrencilik hakkını kaybetmektedir.
Değerlendirmeler altılık not sistemi üzerinden
yapılmaktadır. 2 yani zayıf alındığında dönem
tekrarı gerekmektedir. Hazırlık sınıflarında dil
eğitiminin yanı sıra üniversiteye hazırlık
amacıyla, öğrencinin seçeceği bölüme yönelik
dersler de verilmektedir. Bunun için, öğrencinin
hazırlık eğitimine başlamadan önce hangi alanda
lisans eğitimi göreceğine karar vermesi
gerekmektedir.
Hazırlık Eğitiminde Öğrencinin Seçebileceği
Bölümler :
Mühendislik, Teknoloji ve Doğa Bilimleri: Bu
bölümde hazırlık eğitimi alan öğrenciler
Bulgaristan'daki üniversitelerde, Radyofizik,
Fizik, Matematik, Mühendislik bölümleri,
Teknoloji bölümleri, Sibernetiks, Kimya,
Coğrafya üzerine lisans eğitimi alabilirler.
Ekonomi: Ekonomi bölümünü seçen öğrenciler
üniversitede, ekonomi, işletme, pazarlama,
uluslararası ticaret üzerine lisans eğitimi
alabilirler.
Hekimlik, Biyoloji ve Ziraat: Bu bölümde
hazırlık okuyanlar, tıp ve tarımla ilgili lisans
eğitimi alabilirler.
Sosyal Bilimler: Sosyal bilimler üzerine ders
gören öğrenciler, uluslararası ilişkiler,
uluslararası hukuk, gazetecilik, tarih, felsefe,
psikoloji, sosyoloji, hukuk gibi insan bilimleri
alanında lisans eğitimi alabilirler.
Öğrencilerin üniversiteye kabulleri lise
notlarına bakılarak yapılmaktadır. Burada
öğrencinin hangi lise programında okuduğunun bir
önemi yoktur. Mesela eşit ağırlıktan mezun olan
bir öğrenci matematik ders notu en az üç ise
bilgisayar mühendisliği gibi istediği
mühendislikte okuyabilmektedir. Bununla birlikte
2 yıllık meslek yüksekokulu mezunları DGS sınavı
olmaksızın kendi dallarında lisans
tamamlayabilirler.
Bu üniversitelerden alınan diplomalar EUA
(Avrupa Üniversiteler Birliği) Diploması olacağı
için öğrenci mezuniyet sonrası gerek Türkiye'de
gerekse bir başka ülkede iş bulabilmektedir
Bulgaristan eğitim sistemi yukarıda kısaca
anlatılmıştır...


www.bulgaristanegitim.com.tr